Παρασκευή, Σεπτεμβρίου 08, 2006

Ηδονή και Ενοχή

Το ότι η ηδονή ξυπνάει ενοχές, είναι κοινός τόπος. (Ιδιαίτερα σε παλαιότερες εποχές αλλά όχι μόνο.)
Μια ακόμη σκέψη, είναι ότι αυτό μπορεί να είναι αμφίδρομο: Οι ενοχές να ξυπνήσουν ηδονές και μάλιστα πολύ ιδιαίτερες.
Το παρακάτω λογοτεχνικό απόσπασμα είναι από κείμενο του 18ου αιώνα, και ενδεικτικό του ανωτέρω προβληματισμού:

"[...] Μέχρι τα δεκαπέντε μου χρόνια ήμουν εντελώς αθώα, σας το ορκίζομαι. Από τη σκέψη μου δεν είχε περάσει ποτέ ούτε η διαφορά μεταξύ των δύο φύλων. Ζούσα ανέμελη και ευτυχισμένη, όταν μια ημέρα πολύ ζεστή, που βρισκόμουν ολομόναχη στο σπίτι, αισθάνθηκα την ανάγκη να νιώσω πιο άνετα, να ελευθερωθώ.
Γδύθηκα, και ξάπλωσα σχεδόν γυμνή σ' ένα ντιβάνι...
Ώ! Ντρέπομαι!... Τεντωνόμουν, άνοιγα τα πόδια, στροβιλιζόμουν προς κάθε κατεύθυνση. Εν αγνοία μου, έπαιρνα τις πιο αυθάδεις πόζες.
Το ύφασμα του ντιβανιού ήταν δροσερό. Η δροσιά του μου προξενούσε μια ευχάριστη αίσθηση, μια γλυκιά ανατριχίλα στο σώμα. Ω! Πόσο ελεύθερα ανέπνεα. Η ατμόσφαιρα γύρω ήταν χλιαρή, την ένιωθα να με διαπερνά απαλά. Μια ηδονή γλυκιά και ελκυστική. Μια έκσταση σαγηνευτική. Μου φαινόταν ότι μια νέα ζωή πλημμύριζε την ύπαρξή μου, ήμουν πιο δυνατή, πιο μεγάλη, εισέπνεα μια θεία πνοή, άνθιζα κάτω από το φως ενός όμορφου ουρανού!

- Είσθε ποιητική, Φαννύ.

- Σας περιγράφω ακριβώς τα συναισθήματά μου. Το βλέμμα μου περιδιάβαινε αυτάρεσκα στο σώμα μου, τα χέρια μου πηδούσαν από το λαιμό μου στο στήθος κι από το στήθος πιο κάτω. Εκεί σταματούσαν και τότε, παρά τη θέλησή μου, βυθιζόμουν σε μια βαθιά ονειροπόληση.
Οι λέξεις έρωτας, εραστής έρχονταν και ξανάρχονταν ασταμάτητα με την ανεξήγητη για μένα σημασία τους. Είχα λησμονήσει ότι είχα γονείς και φίλους. Κατέληξα να νιώθω μόνη, δοκιμάζοντας ένα φρικτό κενό.
Σηκώθηκα, κοιτάζοντας γύρω μου θλιμμένα.
Έμεινα για λίγο σκεπτική, με το κεφάλι να γέρνει μελαγχολικά, τα χέρια μια να δένονται, μια να λύνονται και να μένουν μετέωρα. Έπειτα, εξετάζοντας και αγγίζοντας πάλι το σώμα μου, αναρωτήθηκα αν όλα ετούτα θα με οδηγούσαν κάπου, αν είχαν ένα τέλος... Ενστικτωδώς, καταλάβαινα ότι μου έλειπε κάτι που δεν μπορούσα να το προσδιορίσω, κάτι που το ήθελα, το ποθούσα με όλη μου την ψυχή.
Πρέπει να έδινα την εντύπωση χαμένης, γιατί κάποια στιγμή γελούσα αχαλίνωτα. Τα χέρια μου άνοιγαν, σαν για να αγγίξουν το αντικείμενο των ευχών μου. Κατέληξα να αγκαλιάζω σφιχτά τον ίδιο μου τον εαυτό. Περιπτυσσόμουν, χαϊδευόμουν, φυλακιζόμουν από τα ίδια μου τα χέρια. Μου χρειαζόταν απολύτως κάτι το συγκεκριμένο, ένα σώμα, να το αγκαλιάσω να το σφίξω. Στην κατάσταση αυτή, της παραίσθησης, έπαιρνα τον ίδιο μου τον εαυτό για τον εαυτό κάποιου άλλου, πιστεύοντας ότι δίνομαι σε έναν άλλο.
Από το παράθυρο, μακριά, φαίνονταν τα δένδρα και το γρασίδι. Ήθελα να ενδώσω στον πειρασμό να τρέξω, να κυλιστώ καταγής, ή να χαθώ, να πετάξω μέσα στις φυλλωσιές. Ατένιζα τον ουρανό, ποθούσα να εκτιναχθώ στον αέρα, να διαλυθώ μέσα στο γαλάζιο, να ενωθώ με τους ατμούς, με τον ουρανό με τους αγγέλους.
Κόντευα να τρελαθώ. Το αίμα μου κόχλαζε, μου ανέβηκε στο κεφάλι.
Εντελώς χαμένη, όρμησα παράφορα στο μαξιλάρια. Κρατούσα ένα σφικτά ανάμεσα στα σκέλη μου, πίεζα ένα άλλο στην αγκαλιά μου. Το φιλούσα τρελά, το περιέβαλλα με πάθος, του χαμογελούσα, νόμιζα πως ήμουν μεθυσμένη, κατακυριευμένη από τις αισθήσεις. Ξαφνικά, σταματώ, σκιρτώ. Μου φαίνεται ότι λιώνω, βυθίζομαι. Αχ, αναφώνησα, Θεέ μου! Αχ! Αχ! Και σηκώθηκα απότομα, έντρομη.
Ήμουν μουσκεμένη παντού.
Δεν καταλάβαινα τί μου είχε συμβεί. Νομίζοντας πως είχα πληγωθεί, φοβήθηκα. Έπεσα στα γόνατα, ικετεύοντας τον Θεό να με συγχωρήσει, αν είχα πράξει κάτι κακό.[...]"

Από : Alfred de Musset, Γκαμιανί ή δυο νύχτες παραφοράς. Μτφ. Α. Στάικος, εκδ: Άγρα.

21 σχόλια:

Αλεπού είπε...

Ναι, αναστάτωσε μας πρωινιάτικα!

alzap είπε...

Με συγχωρείτε αλλά το πράγμα σοβαρεύει.

Στο προηγούμενο ποστ σας δώσατε σαφείς, συγκεκριμένες οδηγίες για το πως επιτυγχάνεται ο τέλειος ευνουχισμός, -αν και άδικος ο κόπος γιατί οι περισσότεροι έχουμε αυτοευνουχιστεί.

Στο σημερινό σας ποστ δίνετε σαφείς, συγκεκριμένες οδηγίες για την αυτοεξυπηρέτηση του γυναικείου πληθυσμού.

Μήπως κάποιος πρέπει να ενημερώσει την Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία;

ΑΝΔΡΕΣ, οσοι μείνατε δηλαδή, εσεις οι 5-6, ΓΡΗΓΟΡΕΙΤΕ, ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΤΕ ΒΡΕΕΕΕ!

Μακριά απο τις παιδικές τροφές στα σουπερ μαρκετ...

Ανώνυμος είπε...

ντροπής πράγματα...!

114ΛΕΞΕΙΣ είπε...

και θες το παιδι να δημοσιευσει σε ένα blog όπου οι αντρες ευνουχίζονται και οι γυναίκες αυνανίζονται.

markos-the-gnostic είπε...

καλά φανταστικό κείμενο...
πραγματικά γκαμιανί...

Ανώνυμος είπε...

Δεν γνωριζω τον κυριο Γκαμιανι, μου θυμισε παντως αρκετα καλα κειμενα εποχων "ενοχης"...

Μου αρεσε πολυ, συνεχισε ετσι!

(Ακομα και στις μερες μας θεωρειτε σχετικα "ταμπου" να μιλας για τον αυνανισμο. Θα αναφερω ενα παραδειγμα - εστω κι αν βγω εκτος θεματος.
Οι γνωστοι βρετανοι κωμικοι Monty Python ηθελαν να γυρισουν ενα σκετς οπου καποιος θα ελεγε: "Μου αρεσει το γκολφ, να στραγγαλιζω μικρα ζωακια και να αυνανιζομαι".
Το BBC τους ειπε οτι αν θελουν να "βγει" το σκετς στον αερα θα πρεπει να αφαιρεσουν τη φραση "μ'αρεσει να αυνανιζομαι"! Το "στραγγαλιζω μικρα ζωακια" δεν τους ενοχλησε :-) )

suigenerisav είπε...

"Η διδασκάλισσα πρώτα εκοκκίνισε και έπειτα έγινε πελιδνή.
Ένας ρίγος διέτρεξε το σώμα της. [...]
Μέσα εις τον νουν της,μαζί με την αντικειμενικήν εικόναν της Ειρήνης, έβλεπε μια φανταστική εικόνα του θαλαμηπόλου. Και αι δύο εικόνες ήσαν τρομερά εναργείς. Αφ' ενός, η διδασκάλισσα έβλεπε την Ειρήνην όπως εκάθητο, δίπλα της, εις την πραγματικότηταν. Αφ' ετέρου, εν τη φαντασία της, έβλεπε τον λάγνον καμαρότον, να ίσταται μεταξύ αυτής και της μαθητρίας της, με το μέγα πέος του εκτεθειμένον, μακρύ, χονδρόν και καυλωμένον, να αυνανίζεται με πάθος. Η απόστασις που εχώριζεν την ψώλαν του από το πρόσωπο της κορασίδος, ήταν τόσο μικρά, ώστε το μέλλον να εκτοξευθή -εν τη φαντασιώσει της- εντός ολίγου σπέρμα, θα έπιπτε επάνω εις το πρόσωπον της ωραίας παιδός, επάνω εις τα χείλη της, επάνω εις τα μάτια της, επάνω εις τα μαστίδια της, επάνω εις τα μαλλιά της.
Η παιδαγωγός έκανε τα πάντα για να εκδιώξη την εικόνα αυτήν. Όμως ο νους της εφλέγετο όσον και οι αισθήσεις της, και η λαγνική εικών παρέμεινε μέσα της ζωηροτάτη ..."

Από: Ανδρέας Εμπειρίκος, Ο Μέγας Ανατολικός, μέρος πρώτον-τόμος Α'. Φιλ. επιμέλεια Γ. Γιατρωμανωλάκης, εκδ. Άγρα, (σελ. 36-37)

Χαρτοπόντικας είπε...

Φαίνεται πως η ενοχή της δημοσίευσης "απαγορευμένων" θεμάτων" σου προκαλεί ηδονή ;)

bebelac είπε...

Αλεπού και Μάρκο γνωστικέ, χαίρομαι γιατί νιώθω ότι η 'αναστάτωση'που σαν προκάλεσε το κείμενο ήταν ευχάριστη.

Αλζάπ, ναι, έχεις δίκιο, το πράγμα όσο πάει και χειροτερεύει. Τι μισοανδρινός μου βγήκε ξαφνικά;;;(Ελπίζω να μην κυκλοφορήσουν φήμες εναντίον μου, εκ των προτέρων λέω ότι δεν ευσταθούν).

Παντράζο και αλεπουδάκι,(για να μην πω Παντραζάκι), πολύ ταιριάξατε εσείς οι δύο... έναν συντηρητισμό μυρίζομαι...

David Lynch, καλωσόρισες.
Οι Μόντι Πάυθον εξαιρετικοί, αλλά κι αυτοί οι Άγγλοι - γενικότερα - έχουν πολύ γέλιο, -μόνο που δεν το ξέρουνε-. Ωραίο παράδειγμα.

Άβελ, όχι, όχι, το μάτι μου εγώ δεν θα το έδινα...Κανένα από τα δύο...

Suigenerisav, ο 20ος αιώνας απαντάει επάξια στον 18ο. Ωραίος ο "διάλογος" ερωτικών κειμένων διαφορετικών εποχών... You made our day...

Χαρτοπόντικα, χαίρομαι που κάποιος
σχολίασε τη φιλοσοφική -ψυχαναλυτική διάσταση και πρόθεση του ποστ και όχι τον ερωτισμό του κειμένου.

Σας φιλώ όλους.

Кроткая είπε...

εγώ το διάβασα νυχτιάτικα, και ευτυχώς έχω παρέα!

ευχαριστώ Bebelac!

:)

bebelac είπε...

Χαίρομαι ελπίζοντας να συνετέλεσα έστω και λίγο στο να αξιοποιήσεις την νυχτερινή παρέα σου Κρότκαγια.

114ΛΕΞΕΙΣ είπε...

ειμαι περιεργος τι ψαχνεις και δε γραφεις τοσο καιρο

bebelac είπε...

παλιέ μου σύντροφε και νυν φίλε, το ενδιαφέρον σου με συγκίνησε και μου έδωσε λόγο και κίνητρο να ξεπεράσω την οκνηρία και την αδιαθεσία των τελευταίων ημερών.
Ευχαριστώ

bebelac είπε...

The Indruder,
Καλώς ήρθες, και χαίρομαι που σου άρεσε.
Κάνε και ένα ελληνικό μπλογκ να κινούμαστε άνετα και στο δικό σου χώρο.

Να είσαι καλά

Nyktipolos είπε...

Έπεσα πάνω στο κείμενο κατα λάθος δυο μέρες αφότου ανέβασα ένα κείμενο περί αυνανισμού στο μπλογκ μου... περίεργη σύμπτωση.

Χάρηκα για τη γνωριμία, διάβασα μερικά από τα κείμενά σου και είναι εξαιρετικά...

bebelac είπε...

Ευχαριστώ για τα καλά λόγια.
Και γω διάβασα δικά σου (το τελευταίο με την ιταλίδα θεία Εύη και αυτό με τον Μελιτζάνα, καταπληκτικά)

ημίφως είπε...

Η πρώτη σκέψη που μου προξένησε αυτό το κείμενο ήταν η εξής: πόσο μοναδικές είναι οι στιγμές που ανακαλύπτουμε ή ζούμε μια εμπειρία για πρώτη φορά, και τι κρίμα που δε συνειδητοποιούμε την αξία τους παρά μόνο αρκετά χρόνια αργότερα;;

Όσο για τις ενοχές, έχω την αίσθηση ότι κάθε είδους απόλαυση
προκαλεί ενοχές, λίγο ή πολύ, και ίσως εκεί να κρύβεται και το μυστικό της απόλαυσης. Ίσως το πόσο απολαυστική είναι μια εμπειρία να σχετίζεται με το μέγεθος των ενοχών που μας προκαλεί;... Λέω γω τώρα..

Πολύ ωραίο κείμενο μάη ντήαρ!

bebelac είπε...

Ευχαριστώ ω ημίφως!

Ανώνυμος είπε...

Εχω υποδυθεί την Γκαμιανί!Εξαιρετική εμπειρία...Σ' ευχαριστώ bebelac, με 'εκανες να ανασύρω απο τα σκονισμένα συρτάρια της μνήμης μου νύχτες οινοποσίας και ερωτικού πειραματισμού...

bebelac είπε...

Προς "η αγαπημένη της": Ευχαριστώ που με ευχαριστείς, και σου εύχομαι και άλλες τέτοιες νύχτες. Χωρίς να σε ξέρω όμως, αισθάνομαι ότι "τα συρτάρια της μνήμης σου" μάλλον είναι πεντακάθαρα! να σε βλέπουμε!

Ανώνυμος είπε...

Ναι, ναί, νά το, το σπέρμα αναβλύζει
χύνεται μέσα στον κόλπο τον συσπώμενο
βροχή καλοκαιριού
την κάψα να δροσίσει...!

Από ανέκδοτη σειρά ερωτικών ποιημάτων