Τετάρτη, Αυγούστου 30, 2006

Διαφωνώντας με τον εαυτό μου και αυτά που έγραψα πριν λίγες ώρες

Και τώρα, όπως οι σοφιστές, θα ασκήσω τους δισσούς λόγους! (χα, χα, -ποια νομίζω ότι είμαι η ανόητη!)
Χωρίς να αναιρώ αυτά που έγραψα στο προηγούμενο ποστ, με θέμα «Πως τα λέει αυτός ο Ευγένιος...» ισχυρίζομαι τώρα τα εξής αντίθετα:
Όσο και αν φαίνεται περίεργο, εφόσον είναι γεγονός πως το κωμικό, το γέλιο, έχει μια εγγενή ανατρεπτικότητα, και μπορεί να διαλύσει κάθε σοβαροφάνεια, να καταλύσει κάθε αρχή, παρουσιάζοντας την γελοία και ανόητη, εντούτοις έχει κατά κόρον χρησιμοποιηθεί (εννοώ από την Τέχνη, τη σάτιρα, κ.λ.π.) με πολύ συντηρητικές προθέσεις: έχει εξυπηρετήσει πολλάκις την διαπόμπευση του «διαφορετικού», του αποκλίνοντος, του «παράξενου», του νεωτεριστικού, παίρνοντας το μέρος του παραδοσιακού, του κανόνα, του πεπατημένου. Προσπαθεί με δυο λόγια να επαναφέρει στην τάξη τα «κακώς κείμενα» της κοινωνίας, των ηθών, κ.λ.π., εξυπηρετώντας παγιωμένες αντιλήψεις, και καταδικάζοντας (μέσα από τους ποικίλους μηχανισμούς του γέλιου) την αποκλίνουσα κοινωνική συμπεριφορά ως ελαττωματική και αντικοινωνική.
Αντίθετα, το τραγικό, επειδή προϋποθέτει την ρήξη του ατόμου με το περιβάλλον του, είτε την κοινωνία, είτε τη θεότητα, είτε τον ίδιο τον εαυτό του, ωθεί τον άνθρωπο πέρα από τα όριά του, καθιστώντας τον οντολογικά ή κοινωνικά άστεγο, απαρηγόρητο, και για αυτόν το λόγο, με μία έννοια «επαναστάτη», ενάντια στις κατεστημένες και κοινώς αποδεκτές αξίες. Μέσα από την κατάσταση του τραγικού ο άνθρωπος βιώνει την απόλυτη μοναχικότητά του, το συναισθηματικό του χάος και το ρήγμα του με τον κόσμο.... Ξέρει ότι είναι μόνος του, ‘σ’ έναν άδειο ουρανό’, απαρηγόρητος και κατακερματισμένος.
Τώρα, αν μετά από όλα αυτά μπορεί να γελάσει, ή να καγχάσει, ίσως παράλληλα να βιώνει και μια αίσθηση κωμικότητας. Δεν αποκλείεται!...
........................................................................................................................
Βάση των προρρηθέντων συμπεραίνω ότι τελικά δεν διαφωνώ με το προηγούμενο ποστ μου.

14 σχόλια:

Αλεπού είπε...

Αμάν πια εσείς οι επαγγελματίες θεατρολόγοι!

NinaC είπε...

Ναι, μη χέσω τους επαγγελματίες θεατρολόγους!

markos-the-gnostic είπε...

συμφωνώ
κυρίως πιστεύω ότι το κωμικό έχει στον πυρήνα του την απόλυτη ελευθερία ενώ το τραγικό είναι συχνά δυσκοίλιο και θυμίζει Άννα Συνοδινού

bebelac είπε...

Σιγά βρε Μάρκο μου! Θα μπορούσε να θυμίζει Αισχύλο!

114ΛΕΞΕΙΣ είπε...

ενταξει λοιπον. μονο κβαντομηχανική απο δω και περα να σας κομπλαρω και γω

bebelac είπε...

ναι-ναι και για την Αρχή της Απροσδιοριστίας του Heisenberg και τις συνέπειές της στη Σχετικότητα.
Επίσης και για κάτι τέτοια:

dx = λ/(2sinA)

P'x + (hsinA) / λ' = P''x - (hsinA) / λ''

dPx ~ h / dx ή dPx dx ~ h

Αλεπού είπε...

@Bebelac, padrazo
Μαϊμού θεατρολόγος η συντρόφισσα. Μάλλον σε φυσικός μας το γυρνάει.

bebelac είπε...

Η σωστή θεατρολόγος τα ξέρει όλα ...Είναι υπερ-επιστήμων (ουάου!!!!)

suigenerisav είπε...

H άσκηση στη σοφιστική αποτελεί θεμελιώδη πρακτική άσκηση ενάργειας του νου. Τόσο η στρεψοδικία, όσο και η δικολαβία γνωστά ως τα σήμερα παράγωγα των ολισθηρών ατραπών που πρώτοι οι σοφιστές -στο δυτικό παράδειγμα- μας δίδαξαν, εξελίχτηκαν σε λυδίες λίθους συγκρότησης του 'εγώ' στη μετανεοτερικότητα.
Εαυτός εναντίον του 'εαυτού' ;-)

Νομίζω -και ασφαλώς το γνωρίζεις- πως η ειδοποιός διαφορά μεταξύ του πρώτου και του ύστερου ποστ, είναι η σχέση του κωμικού, [του γέλιου&του γελοίου] αφενός ως αυθόρμητης/πηγαίας αντίδρασης των κοινών ανθρώπων, αφετέρου ως κατευθυνόμενης πρακτικής-μέρους ενός εναλλακτικού οπλοστασίου από την πλευρά ενός συντεταγμένου μηχανισμού/κράτους/εξουσίας, κλπ.
Στην πρώτη περίπτωση, το γέλιο αμφισβητεί την εξουσία. Αντιπαρατίθεται στην ισχύ. Γελιοποιώντας, απομυθοποιεί. Όντας ακηδεμόνευτο.
Στη δεύτερη, όπως ορθά περιγράφεις στο τελευταίο ποστ σου, το γέλιο στοιχίζεται με την εξουσία. Στηρίζει το εποικοδόμημα. Αναπαράγει τις κοινωνικές συμβάσεις, βγάζοντας στην 'κοινωνική σέντρα' ΟΤΙ διαφέρει και αποκλίνει.
Διαπομπεύει σε δημόσια ιεροτελεστία.
Εκεί -κι έχεις δίκιο- μιλάμε για "συντηρητικές προθέσεις". Ας μη χρεώνουμε όμως το αβίαστο γέλιο γιαυτό..

Για να αντιπαρατεθώ -ενδεχομένως εξίσου δικολαβικά, ;-)-στο δεύτερο μέρος της επιχειρηματολογίας σου: το τραγικό περιθωριοποιεί το άτομο καθιστώντας το "κοινωνικά άστεγο", αλλά τρέφω βαθύτατες επιφυλάξεις για το κατα πόσον το ριζοσπαστικοποιεί..
Είναι η _απονομιμοποίηση_ της κατεστημένης τάξης στο πλαίσιο της οποίας υποφέρει το άτομο, που οδηγεί δυνάμει στην επαναστατική αμφισβήτηση. Όχι η "κατάσταση του τραγικού" καθ' εαυτή.
Υπ' αυτή την έννοια, το 'τραγικό' κινητοποιεί όσο ακριβώς και καταδικάζει στην αδράνεια..
[υπόλογος για την κατάχρηση του χώρου].
"Βάση των προρρηθέντων συμπεραίνω ότι τελικά δεν διαφωνώ με το προηγούμενο σχόλιο μου."
lol.

bebelac είπε...

Suigenerisav, είμαι πολύ χαρούμενη που τα ποστ μου σου έδωσαν την αφορμή να στείλεις τόσο εξαιρετικές σκέψεις περί τραγικού και κωμικού.
Σίγουρα το θέμα, κυρίως του τραγικού, δεν εξαντλείται. Είναι τόσο σύνθετο, όσο και η ανθρώπινη κατάσταση σ’ αυτό το αφιλόξενο σύμπαν.
Πολύ θα ήθελα να επανέλθω, γιατί είναι το αγαπημένο μου θέμα, αλλά θα πρέπει να ετοιμαστώ λίγο πρώτα...
Ευχαριστώ και ελπίζω να με ξαναεπισκεφτείς.
Γεια σου!

suigenerisav είπε...

τα λέμε.
όποτε βρεις χρόνο.

Ανώνυμος είπε...

Μακάρι να έχω κάποια στιγμή στη ζωή μου τη δύναμη και τα ψυχικά αποθέματα να αντέξω και να διαβάσω ολόκληρο ενά τέτοιο κείμενο. Ελάφρυνε λίγο το blog σου bebe-creme!
-ΑΛΕΠΟΥΔΑΚΙ

Χαρτοπόντικας είπε...

Για κάποιο λόγο το πιο πρόσφατο ποστ σου δε μου επιτρέπει να το σχολιάσω. Μήπως επειδή είμαι άντρας;;;

Αλεπού είπε...

@χαρτοπόντικας
Μπα, και σε μένα που θα συνέφερε αφού είμαι γυναίκα, δεν μ' αφήνει