Παρασκευή, Ιουνίου 22, 2007

Ο τέλειος άντρας

ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΡΩΤΗ: - Σε σχέση με μένα

ερωτευμένος τρελά μαζί μου
παθιασμένα ερωτευμένος μαζί μου
βαθιά ερωτευμένος μαζί μου
διαρκώς ερωτευμένος μαζί μου
αποκλειστικά ερωτευμένος μαζί μου

ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΕΥΤΕΡΗ: -Σε σχέση με τον ίδιο

Να έχει στοιχειώδεις γνώσεις υδραυλικών, ηλεκτρικών και οικοδομικών εργασιών.
Να έχει διαβάσει Χάιντεγκερ (στοιχειωδώς έστω)
Να μην φοβάται τις κατσαρίδες (σημαντικό αυτό)
Να έχει δει έστω μία ταινία του Παρατζάνωφ
Να μην τρώει φέτα και τζατζίκι (τουλάχιστον όταν τρώμε μαζί)

Παρασκευή, Ιουνίου 08, 2007

Ο Τρίτος

Ποίηση είναι μια κατάσταση της γλώσσας πέρα από μετρικά σχήματα, αλλά και μια κατάσταση πέρα και πίσω από τη γλώσσα και τον λόγο.
Εμπειρία της ύπαρξης, κατάσταση της συνείδησης, ή του πέρα από τη συνείδηση «αυτό που χάνεται όταν ένα ποίημα μεταφράζεται»...
Ποίηση παραδοσιακή, ποίηση νεωτερική, όσον αφορά στη φόρμα, με μέτρο ή χωρίς, φτιαγμένη με λυρικά ή λιγότερο λυρικά μέσα, περισσότερο φανερή ή περισσότερο κρυπτική, με ρομαντική ή με καβαφική ειρωνεία...
«Η βασική πηγή της ειρωνείας είναι η διάσταση που αναπτύσσεται σε μιαν ευαισθησία ανάμεσα στη διάνοια και το αίσθημά της....Η ειρωνεία τραβάει τη συγκίνηση διά του κενού, γιατί λειτουργεί διά της φαινομενικής απουσίας, δηλαδή με τη δραστικότητα σκέψεων και συναισθημάτων που υπονοούνται ή αποσιωπούνται.
Η ειρωνεία είναι βέβαια ένας διανοητικός τρόπος αντίληψης, που όμως συνοδεύεται από τα δικά του χαρακτηριστικά συναισθήματα και από τις δικές του συγκινήσεις. Σ’ έναν μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό υπάρχει σε όλους τους μεγάλους ποιητές – άλλωστε όπως έχει ειπωθεί, όλη η ποίηση είναι ειρωνική».* (βλ. Νάσος Βαγενάς, Η ειρωνική γλώσσα).
Χμμ...αυτό φαίνεται ενδιαφέρον...ένα ποίημα να μεταδίδει συγκίνηση μέσω της διανοητικότητας, χωρίς να έχει «συγκινησιακή γλώσσα»... Στην επιφάνεια του ποιήματος παραμένει αδιατάραχτη η απουσία της συγκίνησης, κάτι σαν συγκινησιακό κενό... Η διανοητικότητα, ενίοτε, σαν έκφραση καλλιτεχνική μπορεί να κρύβει πυκνό κρυστάλλωμα συναισθημάτων...το εκφραστικό σύστημα λειτουργεί με μια αφαίρεση, χωρίς περιγραφικούς αισθησιασμούς, χωρίς λυρισμό, ή μάλλον καλύτερα χωρίς άμεσο λυρισμό... «Το ποίημα συνεχίζεται νοητά στο κενό» έχει γραφτεί για την καβαφική ποίηση... Ο Σεφέρης γράφει στις Δοκιμές πως τα ποιήματα του Καβάφη «δείχνουν την συγκίνηση που θα είχαμε από ένα άγαλμα που δεν είναι πια εκεί.. που ήταν εκεί, το είδαμε, και το έχουν τώρα μετατοπίσει. Αλλά ΔΕΙΧΝΟΥΝ τη συγκίνηση».

Εφόσον λοιπόν, μπορούμε να δεχτούμε ότι κάτι είναι ποίηση, χωρίς να διαθέτει, σε επίπεδο φόρμας, κάποια παγιωμένα από την παλαιότερη ποίηση εξωτερικά χαρακτηριστικά, (στίχους, μέτρο, ομοιοκαταληξία) ακόμα-ακόμα και χωρίς λυρική γλώσσα (βλ. Καβάφης, αλλά και μεγάλο μέρος της σύγχρονης ποίησης), τότε ανενδοίαστα, σας προτείνω να διαβάσετε σαν ποίημα, όχι κάτι που έχει γραφτεί με τέτοια πρόθεση, αλλά κάτι που έχει γραφτεί ως σκηνική οδηγία (!!!)
Ναι, έτσι απλά, ο Ξενόπουλος το 1895 , γράφει σε παρένθεση, ανάμεσα στους διαλόγους του έργου του Ο Τρίτος, σαν σκηνική οδηγία, για να βοηθήσει ηθοποιούς και σκηνοθέτη....
«Αφήνει την θύραν του βάθους ανοικτήν...φαίνεται ο κοιτών, εν μέρος κλίνης χρυσιζούσης υπό λευκά λεπτά παραπετάσματα...μια εξωστόθυρα εις το βάθος είναι ανοικτή. Φαίνεται ο ουρανός της δείλης καταγάλανος και η ημισέληνος ωχρά δύουσα..
μια κανδήλα ανηρτημένη από της οροφής, φωτίζει τον κοιτώνα δι’ ασθενούς ροδοχρόου φωτός...η σκηνή ημιφώτιστος...βαθμιδόν σκοτίζεται
...»
Γιατί αυτό να μην είναι ποίημα;;;;
Όπως ποίημα είναι και όλο το έργο...άσχετο αν η φόρμα του και κάποιοι διάλογοί του κρίνονται σήμερα ως παρωχημένοι...
Η σκηνική οδηγία που έγραψα πριν, αναφέρεται στην νεαρή ηρωίδα του έργου, που ερωτεύεται έναν φίλο του άντρα της. Ο σύζυγος, καταλαβαίνοντας τί συμβαίνει, θεωρεί ότι η παρουσία του φέρνει δυσκολία σ’ ένα απόλυτα μα απόλυτα ταιριαστό ζευγάρι, -πράγματι οι δύο ερωτευμένοι, όπως ο ίδιος διαπιστώνει «έχουν την ίδια κράση, την ίδια ανάπτυξη, αγαπούν τα ίδια πράγματα, ...έρως πλήρης, ταυτότης ψυχής, συνδυασμός τέλειος...». Θεωρεί λοιπόν, πως «Ο Τρίτος» δεν είναι ο φίλος του, αλλά αυτός ο ίδιος: «Να ένα ζευγάρι όπως πρέπει. Πταίουν αυτοί διότι ταιριάζουν; Ο Τρίτος δεν είναι ο φίλος που ήλθε να παρεντεθεί μεταξύ εμού και της γυναικός μου. Θα το έλεγαν οι ανόητοι και οι προληπτικοί. Ο Τρίτος είμαι εγώ, εγώ, που οχυρωμένος πίσω από έναν ανθρώπινο νόμο εγώ ο κοινωνικώς νόμιμος αλλά φυσικώς ανομότατος. Έρχομαι να καταστρέψω αυτή τη θεία συμφωνία, αυτήν την τελείαν ένωση. Είμαι το πρόσκομμα, είμαι ο περιττός...» Το τέλος του έργου, δεν το γράφω... ίσως το καταλαβαίνετε.... άλλωστε πρόκειται για μια εποχή, που οι άνθρωποι ήταν αλλιώς, ...ίσως με περισσότερο φιλότιμο, περισσότερη αξιοπρέπεια, και περισσότερη Ποίηση στην καθημερινότητα τους...

Παρασκευή, Ιουνίου 01, 2007

Για την Αμαλία...












«Ο ασθενής έχει το δικαίωμα του σεβασμού του προσώπου του και της ανθρώπινης αξιοπρέπειάς του»

(σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 47 του Ν. 2071/ 1992)





«Να γίνουν εξαίρεση οι αλμπάνηδες ρε παιδια, όχι ο κανόνας…»
(Αμαλία Καλυβίνου, 1977-2007)

Από την ηλικία των οκτώ ετών, η Αμαλία ξεκίνησε να πονάει. Παρά τις απανωτές επισκέψεις της σε γιατρούς και νοσοκομεία, κανένας δεν κατάφερε να διαγνώσει εγκαίρως το καλόηθες νευρίνωμα στο πόδι της. Δεκαεπτά χρόνια αργότερα, η Αμαλία έμαθε ότι το νευρίνωμα είχε μεταλλαχθεί σε κακόηθες ινοσάρκωμα.
Για τα επόμενα πέντε χρόνια η Αμαλία είχε να παλέψει όχι μόνο με τον καρκίνο και τον ακρωτηριασμό, αλλά και με την παθογένεια ενός Εθνικού Συστήματος Υγείας που επιλέγει να κλείνει τα μάτια στα φακελάκια και επιμένει να κωλυσιεργεί με παράλογες γραφειοκρατικές διαδικασίες. Πέρα από τις ακτινοβολίες και τη χημειοθεραπεία, η Αμαλία είχε να αντιμετωπίσει την οικονομική εκμετάλλευση από γιατρούς που στάθηκαν απέναντί της και όχι δίπλα της. Πέρα από τον πόνο, είχε να υπομείνει την απληστία των ιδιωτικών κλινικών και την ταλαιπωρία στις ουρές των ασφαλιστικών ταμείων για μία σφραγίδα.
Η Αμαλία, άφησε την τελευταία της πνοή την Παρασκευή 25 Μαΐου 2007.

Ήταν μόλις 30 ετών.
Πριν φύγει, πρόλαβε να καταγράψει την εμπειρία της και να τη μοιραστεί μαζί μας μέσα από το διαδικτυακό της ημερολόγιο. Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://fakellaki.blogspot.com, η νεαρή φιλόλογος κατήγγειλε επώνυμα τους γιατρούς που αναγκάστηκε να δωροδοκήσει, επαινώντας παράλληλα εκείνους που επέλεξαν να τιμήσουν τον όρκο που έδωσαν στον Ιπποκράτη. Η μαρτυρία της συγκίνησε χιλιάδες ανθρώπους, που της στάθηκαν συμπαραστάτες στον άνισο αγώνα της μέχρι το τέλος.
«Ο στόχος της Αμαλίας ήταν να πει την ιστορία της, ώστε μέσα απ’ αυτήν να αφυπνίσει όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους και συνειδήσεις. Κυρίως ήθελε να δείξει ότι υπάρχουν τρόποι αντίστασης στην αυθαιρεσία και την εξουσία των ασυνείδητων και ανάλγητων γιατρών, αλλά και των γραφειοκρατών υπαλλήλων του συστήματος υγείας.»
(Δικαία Τσαβαρή και Γεωργία Καλυβίνου - μητέρα και αδελφή της Αμαλίας)
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 77 του Ν. 2071/ 1992, θεωρείται πειθαρχικό παράπτωμα για τους γιατρούς του ΕΣΥ:
«Η δωροληψία και ιδίως η λήψη αμοιβής και η αποδοχή οποιασδήποτε άλλης περιουσιακής παροχής, για την προσφορά οποιασδήποτε ιατρικής υπηρεσίας»
Η Αμαλία Καλυβίνου αγωνίστηκε για πράγματα που θεωρούνται αυτονόητα σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος. Δυστυχώς δεν είναι και τόσο αυτονόητα στην Ελλάδα. Συνεχίζοντας την προσπάθεια που ξεκίνησε η Αμαλία, διαμαρτυρόμαστε δημόσια και

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:
ΝΑ ΠΑΡΘΟΥΝ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΤΑ ΦΑΚΕΛΑΚΙΑ ΚΑΙ Η ΑΝΙΣΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΕΠΙΦΕΡΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ
ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΙΟ ΕΥΕΛΙΚΤΟΣ Ο ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗ ΘΡΗΝΗΣΟΥΜΕ ΞΑΝΑ ΘΥΜΑΤΑ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΧΡΟΝΟΒΟΡΩΝ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ
ΝΑ ΕΠΙΒΛΗΘΕΙ ΑΥΣΤΗΡΟΤΕΡΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΤΗ ΔΙΑΠΛΟΚΗ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΚΑΙ ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟΥ
ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΟΙ ΑΝΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΤΕΣ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΣΥΝΕΧΗΣ ΚΑΙ ΑΡΤΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΓΙΑΤ ΡΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ Ε.Σ.Υ.
ΝΑ ΚΑΘΙΕΡΩΘΕΙ Η ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΦΑΚΕΛΟΥ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΣ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΠΙΣΠΕΥΔΕΤΑΙ Η ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ

ΑΣ ΠΑΨΕΙ ΠΛΕΟΝ Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΤΩΝ ΚΥΒΕΡΝΩΝΤΩΝ, ΠΟΥ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΝΑ ΛΑΔΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΓΙΑΤΡΟΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΠΑΡΑ ΝΑ ΑΜΕΙΒΟΝΤΑΙ ΑΞΙΟΠΡΕΠΩΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ.
ΟΧΙ ΑΛΛΑ ΦΑΚΕΛΑΚΙΑ
ΟΧΙ ΑΛΛΗ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ
ΟΧΙ ΑΛΛΟΣ ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ
ΔΙΚΑΙΟΥΜΑΣΤΕ ΔΩΡΕΑΝ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ. ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.







Την επόμενη φορά που θα χρειαστεί να δώσετε φακελάκι, μην το κάνετε. Προτιμήστε καλύτερα να κάνετε μια δωρεά. Η τελευταία επιθυμία της Αμαλίας ήταν η ενίσχυση της υπό ανέγερση Ογκολογικής Μονάδας Παίδων.
(Σύλλογος Ελπίδα, τηλ: 210-7757153, e-mail: infο@elpida.org, λογαριασμός Εθνικής Τράπεζας: 080/480898-36, λογαριασμός Alphabank: 152-002-002-000-515. Θυμηθείτε να αναφέρετε ότι η δωρεά σας είναι “για την Αμαλία”).
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΦΙΛΩΝ ΤΗΣ ΑΜΑΛΙΑΣ